dinsdag 2 september 2008


Wat wij ook aanbieden, en wat u misschien niet wist:
het uitgebreide palet aan schoolvoorstellingen in De Kern


U leest er niet vaak iets over in onze brochures, maar De Kern is er niet alleen voor u, trouwe bezoeker van onze theater-, film- en familievoorstellingen. Wij trachten er ook te zijn voor duizenden leerlingen en leerkrachten uit Wilrijk, Antwerpen en omstreken. Op het ogenblik dat u dit leest, kregen we er in De Kern al ruim duizend over de vloer. En dat is nog maar het begin. Dit seizoen zijn De Kern en Nova samen goed voor 130 schoolvoorstellingen en verwachten we meer dan 12 000 kinderen en jongeren tussen 2 en 18 jaar. Niet slecht als je weet dat de Vlaamse cultuurcentra in 2007 samen goed waren voor 2850 podiumvoorstellingen en tentoonstellingen in schoolverband voor 505 957 leerlingen.

Op ons schoolprogramma staat theater pur sang, maar ook figurentheater, dans, muziek en film. Op het grote podium van De Kern en voor het eerst ook in Nova met een klein, maar zeer fijn aanbod. En om letterlijk de afstand tussen cultuur en onderwijs te verkleinen, spelen we ook op verplaatsing. In de klas met Mees, Beer, Eend en Koe, verteltheater naar werk van jeugdauteur Klaas Verplancke, en Nou moe, duizend smurfen en granaten, een lezing over het Belgische stripwezen en in het rusthuis met Oelewapper, een theatervoorstelling annex workshop voor kinderen en rusthuisbewoners.

Waarom doen we dat allemaal?

Waarom? Daarom…

Beleidsmakers hebben het graag over de maatschappelijke functie van cultuurparticipatie. Verhoogde cultuurparticipatie leidt tot meer maatschappelijk engagement en actief burgerschap versterkt de sociale cohesie, gaat in tegen maatschappelijke uitsluiting en onverdraagzaamheid en levert een bijdrage aan een sociaal rechtvaardige wereld. De kunsten zijn immers een spiegel van de samenleving. Ze geven een bepaalde visie op de werkelijkheid en stellen deze in vraag. Ze dwingen ons tot nadenken, reiken ons nieuwe betekenissen aan waardoor we onze belevingswereld kunnen verruimen. Ze stimuleren de menselijke verbeeldingskracht en creativiteit. Mooi allemaal, maar we willen het zelfs niet per se zo groot zien.

Ook op kleinere schaal kan kunst wel degelijk het verschil maken. Participeren aan cultuur biedt een meerwaarde op het vlak van zelfontplooiing en psychisch welzijn. Het bevordert de individuele autonomie, stimuleert het kritisch denken, vergroot de persoonlijke keuzevrijheid en werkt emancipatorisch. Kortom, kunst geeft de mens een nieuwe, frisse kijk op de dingen en maakt iets los.

Uit Nederlands onderzoek blijkt dat naarmate het eerste cultuurbezoek op jonge leeftijd heeft plaatsgevonden, des te frequenter het latere cultuurbezoek. Ongeacht of de kennismaking via de ouders of via de school verliep. Een creatieve leeromgeving waar kinderen vanaf de kleuterklas vertrouwd worden gemaakt met cultuur moet dus het streefdoel zijn. Kinderen uit cultuurarme milieus komen vaak enkel via de school met kunst in aanraking. En de cultuurdeelname mag vooral niet beperkt blijven tot een eenmalig schoolbezoek aan het theater. Het opbouwen van culturele competentie is immers een werk van lange adem. Op jonge leeftijd en meerdere keren in contact komen met cultuur, verhogen de kansen op latere cultuurdeelname.

En daarvoor doen we het. En besteden we met veel plezier en uit volle overtuiging zoveel van onze tijd, middelen en energie aan onze schoolvoorstellingen. En is alleen het beste goed genoeg.

Meer over de schoolvoorstellingen in de Antwerpse cultuurcentra vind je op www.antwerpen.be/cultuurcentra/schoolvoorstellingen. Voor meer info over de voorstellingen in cc De Kern en Nova kan je steeds terecht bij mij, via machteld.geudens@stad.antwerpen.be of op 03/821 01 28.

cc De Kern/Machteld

Geen opmerkingen: