donderdag 14 augustus 2008

Hommage à Brel

nav de try-out van de nieuwe concertreeks Hommage à Brel: 30 ans d'amour - op woensdag 10 september in de schouwburg van De Kern

Geachte heer Jordens,
Hey Filip,

Op het moment dat ik dit schrijf, aan de vooravond van alweer een nieuwe Moederkesdag, loop jij al een week rond op het Wilrijkse Berkenveldplein als dj en animator van Buurtcomité Optima/Bad van Marie. Vanavond gaat AC Ransart in première, we zijn hier èrg benieuwd.

Het is echter het lot van een cc-medewerker om steeds vooruit te moéten blikken. Naar voorstellingen die de komende weken en maanden op het programma staan. En dus zijn wij hier in De Kern nu al bezig met een andere project van jou, de try-out van je nieuwe, vernieuwde Brel-programma.

Jaren geleden stond je hier met je vorige Brel-show, en ik herinner me die avond nog alsof het gisteren was. Vooral het heel erg nederige besef "als ik nu mijn ogen sluit, en me zoveel mogelijk overgeef aan deze muziek, vibes, sfeer..., dan kom ik als close as I can get toch nog in de buurt van the real thing. De echte Grand Jacques kan ik alleen maar op DVD meemaken, maar dit ligt er zo dicht naast..."

Afin, een lange aanhef om je te vragen of deze nummers ook op jullie setlist zullen staan. Het is een kleine selectie uit mijn persoonlijke Brel-favorieten. Laat je ons nog iets weten? Ben benieuwd!

Groets en kus,
cc De Kern/Max

Orly
Van een onaardse tristesse, en tegelijk o zo krachtig - wat een straffe combinatie!



Mai 40
Shoah, Schindler's List, Band of Brothers; er bestaan talloze strip-, tv- en filmreeksen over WO II - en toch is het dit vreemd zoetzure nummer (incl. de beeldmontage die er door de platenmaatschappij werd bijgeleverd) dat voor mij 'onze' laatste grootste oorlog het sterkst doet herleven. Niet met soldaten, maar met vrouwen in de hoofdrol. Ze klampen zich vast aan hun mannen, hun kinderen, hun tranen en hun stiltes...



Les paumés du petit matin
Alleen al omwille van de omschrijving:
"Eux ils ont cette assurance/ Des hommes dont on devine/Que le papa a eu de la chance" Bestaat er een lagere mensensoort?

Geen opmerkingen: