vrijdag 2 oktober 2009

Meer dan schone plaatjes

Gisteren was het zover, de aftrap voor de Graphic Novellezingreeks met niemand minder dan striprecensent Geert De Weyer himself. En begeesterd vertellen dàt kan hij. Je krijgt instant zin om in de boeken te duiken. Het heeft toch wel iets speciaals voor mij moet ik bekennen, die Graphic Novel. Overal slingeren er bij me thuis wel beeldverhalen rond en dat omdat ik samenleef met 2 mannen, de éne al wat kleiner dan de andere die er helemaal weg van zijn.

Strips lezen doe ik zelf al jaren. Je kent dat wel : Jommeke als beginnend lezertje, Suske & Wiske voor de prentjes, Natasja omdat ik uiteraard ook zo'n sexy stewardesse wilde worden en daarna de eerste 'volwassene' Vrije Vlucht strips. En toen kreeg ik Maus van Art Spiegelman onder mijn neus geschoven en wat was dàt straf! Het vergt enige oefening, het lezen van een literaire strip, net zoals in een lettertjesboek heb je soms even nodig om 'erin' te geraken. Maar goed en wel vertrokken hou ik ervan om ondergedompeld te worden in die dualiteit van beeld en verhaal die elkaar - naar mijn gevoel - versterken, om erin meegesleepd te worden en jezelf er - voor even - in te verliezen. Staat sinds gisteren op mijn WAUWverlangenslijstje : De smaak van chloor - Bastien Vivès.

Mag ik nog even mijn stoute schoenen aantrekken? Geef die kleinere lezers eens wat anders dan de voorgekauwde FC De Kampioenentroep, gouden tip : Trondheim - UFO of de Donjonreeks, ze vinden het echt geweldig!

cc De Kern/Sophie

En route ...
De Kern stuurt Geert De Weyer ook met deze nieuwe striplezing op pad. Deze reizende productie van De Kern zal in het najaar van 2010 onder andere halt houden op de volgende locaties:
di 6 oktober - Stadsbibliotheek Diksmuide - tel: 051 519 160
ma 12 oktober - Openbare bib Kortrijk – tel: 056 27 75 42
di 13 oktober - Openbare bib Maaseik – tel: 089 564 074
woe 14 oktober - Openbare bib Sint-Pieters-Woluwe –tel: 02 771 98 86
di 1 december - Permeke bibliotheek Antwerpen – tel: 0800 992 93
woe 2 december - Bibliotheek Lier – tel: 03 480 11 96

di 10 november – Bibliotheek Wommelgem – tel : 03 354 28 08
di 1 december - Permeke bibliotheek Antwerpen – tel: 0800 992 93
woe 2 december - Bibliotheek Lier – tel: 03 480 11 96

Geen opmerkingen: