woensdag 29 oktober 2008





Liesje De Backer (de charmante verschijning op de foto),
kent u misschien als de vergulde verschijning in de stilaan mythische voorsteling Soms ben ik het vergeten… Zij stuurde onderstaande bijdrage in, als woordje uitleg bij de voorstelling Undertwasser Wasserwasser. Liesje maakt immers deel uit van Cie Barbarie, het nieuwe gezelschap dat met deze eersteling bewees een waardevolle bijdrage te kunnen leveren aan ons theaterlandschap. (Te zien op vrijdag 21 november in on ze schouwburg!)


“In Compangie Barbarie ben ik de kleinste eend. De kleinste en ook de jongste. Met mijn 1m 57 is het dus opboksen tegen de andere eenden en moet ik het vooral doen met mijn grote snavel. Zeven kwetterende vrouwen bij elkaar. Soms zou je er zot van worden, maar tegelijk is het een aparte belevenis.
Toen ‘Undertwasser’ in première ging, is er voor mij een droom in vervulling gegaan.
Het was iets waar ik zolang naar had uitgekeken, waar we samen aan gewerkt hadden.
Eindelijk was het moment aangebroken dat we samen als vriendinnen op de vloer stonden en onze goesting voor het spelen met elkaar mochten delen. Het was enorm spannend om ons eerste ei de wereld in te werpen.
We hebben het ons niet gemakkelijk gemaakt, zo zijn wij niet! Maar net dat heeft ons wel op onbekende terreinen gebracht. We hebben nooit de meest evidente keuzes gemaakt. Als we op het witte spoor zaten moesten we ook zeker het zwarte spoor onderzoeken zodanig dat we zeker waren dat we niets over het hoofd hadden gezien.
Kortom we zijn blijven vechten en we zijn fier op het resultaat. Het was op z’n minst gezegd gewaagd. Creatief met een apart soort humor.
In ‘Undertwasser’ wilden we het hebben over een maatschappij die gedomineerd wordt door uiterlijkheden. Over de drang om op elkaar te lijken, het gevaar dat schuilt in het opgeven van het individuele denken ten overstaan van een groter allesomvattend ideaal.
Dit alles resulteerde in een zeer beeldende voorstelling, die absurd is in vorm, kostuum en humor. Ik kan je ze ten stelligste aanraden. "
Liesje De Backer


cc De Kern/Max

Geen opmerkingen: